El Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya ha acollit la Jornada Tècnica: Connexió de les Xarxes de Tramvia. Durant la jornada s’ha abordat l’evolució històrica del projecte, el nou model urbà per a la ciutat de Barcelona així com els detalls de l’Estudi Informatiu.
L’obertura de l’acte ha anat a càrrec d’Oriol Altisench, degà del Col·legi d’Enginyers de Camins, qui s’ha mostrat confiat en que la jornada ajudés a superar pors i falsos mites entorn al projecte del tramvia que suposa un model, ha dit, “ha triomfat arreu del món“. En la mateixa línia s’han pronunciat Mercedes Vidal, Regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona i Jordi Porta, Regidor de Transports, Mobilitat i Seguretat Viària de l’Ajuntament de Sant Just Desvern. Fer una aposta clara per a la unió del tramvia per assolir una millora social i ecològica i acabar una inversió feta fa molt de temps. Mercedes Vidal: “La demanda pel transport públic augmenta i s’ha d’executar, no és suficient que hi hagi un traçat inacabat“.
Lluís Alegre, director Tècnic de l’Autoritat del Transport de Barcelona (ATM), considera que el projecte, perquè funcioni, ha d’encaixar amb el metro i la xarxa de bus: “Aquest és un projecte per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, és indispensable l’encaix amb el bus i el metro“. Un projecte que ha d’ajudar a la zona de la Diagonal més oblidada com apunta Jordi Julià, director de Transfer: “No es parla de la zona de la Diagonal on és necessari que arribi el tramvia, només hi ha la visió de la Diagonal de la zona de Francesc Macià“. Respecta les altres opcions que es contemplen com soterrar el tramvia ha explicat que és “molt car” i el bus elèctric “no és la solució, és el mateix que tenim ara, molts autobusos que obstrueixen l’avinguda“.
Alternatives per a l’enllaç del tramvia
Els experts que han elaborat l’estudi informatiu han presentat les quatre opcions que té l’Ajuntament de Barcelona damunt la taula. La primera, i amb més consens entre els tècnics, és passar el tramvia en superfície per la Diagonal. Aquesta opció suposaria uns 158 milions d’euros amb una demanda de 227 mil viatges al dia, el que portaria a reduïr en gairebé 15.000 usuaris del cotxe privat i un retorn social de la inversió del 10%.
L’opció de soterrar el tramvia per un túnel per l’Avinguda Diagonal tindria un elevat cost i una menor reducció dels usuaris del cotxe privat. De la mateixa manera succeiria amb la tercera opció, la que contempla el tramvia en superfície pel carrer Urgell, Provença i l’Avinguda Diagonal. En aquest cas la demanda de viatges cauria fins a 193 mil i només 11 mil usuaris captats del cotxe privat. L’última opció, i la que menys suport obté per part dels tècnics, és l’autobús elèctric que comptaria amb poc més de 53 mil viatges al dia i només 2 mil usuaris de cotxe captats.
Microsimulació del trànsit a la Diagonal
Sergi Saurí, director del Centre d’Innovació del Transport (CENIT), ha presentat l’informe que determina que la connexió del tramvia per la Diagonal milloraria la mobilitat i el transport públic de la ciutat. El tramvia per la Diagonal assoliria una velocitat mitjana de 17,6 quilòmetres per hora entre la plaça de Francesc Macià i la plaça de les Glòries Catalanes, i tindria una freqüència de pas de 4 minuts (el recorregut es realitzaria en 15 minuts la meitat de temps que es triga actualment en transport públic). La resta de mitjans de transport també se’n beneficiarien, ja que el temps d’espera mitjà de l’autobús a les cruïlles es reduiria en 8 segons, i al passeig de Gràcia i el carrer de València, disminuirien a la meitat els segons d’aturada al semàfor. El vehicle privat milloraria el temps d’espera per travessar-la en el 67% dels carrers que creuen la Diagonal.
La part final de la jornada ha estat dedicada al debat. Pere Macias, director d’estratègia del projecte de Connexió dels Tramvies, ha subratllat la importància de donar alternatives als ciutadans: “Si es vol fer polítiques urbanístiques de guanys d’espai públic i reduir el cotxe, els ciutadans necessiten tenir alternatives“. Andreu Ulied, soci i director d’Mcrit, ha explicat que cal intensificar la comunicació: “La gent no deixa el cotxe perquè costa, perds temps… s’ha d’explicar millor, millorar el transport públic no és suficient“. Carles Benito, president de Bicicleta de Catalunya (BACC), considera que l’augment de l’ús de la bicicleta no s’entén sense la intermodalitat i en aquest sentit ha destacat l’Avinguda Diagonal com a eix vertebrador de la ciutat catalana.
Janet Sanz, 5a Tinenta d’Alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’ajuntament de Barcelona, ha clausurat la jornada tècnica. Sanz s’ha referit a la unió del tramvia com una connexió lògica i natural: “És un projecte de sentit comú per una ciutat sostenible, habitable i saludable. A partir d’aquí s’han d’articular altres peces, la Diagonal ha d’evolucionar“. La 5a Tinenta d’Alcaldia s’ha mostrat segura que el projecte es realitzarà: “Tard o d’hora la connexió es farà, des del govern municipal hi estem posant tot els nostres esforços, la unió és necessària“.