El diari xinès South China Morning Post ha publicat una espectacular infografia que representa el que pot ser el megaprojecte d’enginyeria global més ambiciós del segle XXI, unir la Xina amb Europa, Amèrica i la resta d’Àsia amb ferrocarril d’alta velocitat.
Aquesta espectacular proposta, que uniria Londres i Nova York a través de l’Estret de Bering, va sortir a la llum fa uns anys quan un portaveu del govern rus va confirmar que ja s’hi estava treballant. En aquell moment es parlava de la intenció de les autoritats ferroviàries xineses d’unir Pequín i Nova York.
El pas per l’estret de Bering seria el túnel ferroviari soterrat més llarg mai construït, 130 km, el doble de l’Eurotunel. L’any 2011 es va estimar que costaria 12.000 milions d’euros. La ruta Xina-Rússia- Canadà-Estats Units tindria uns 11.000 km i es recorreria en 32 hores, a velocitats que podrien arribar als 350 km/h.
El gràfic marca també els punts de màxim i mínim desnivell dels diversos recorreguts, el sostre del qual seria el llac Baikal a 1.600 metres d’altitud. L’arribada a Europa des de la Xina es faria a través de Kazakhstan, Azerbaidjan, Turkmenistan, Iran i Turquia; amb la possibilitat de fer-ho també via Índia, Pakistan.
Pels que estem acostumats a patir eternitats per veure realitzats el imprescindible desdoblament de 39 km de via d’ample europeu al corredor del Mediterrani, entre Tarragona i Vandellòs, un projecte d’aquestes característiques ens pot generar dos sentiments: enveja o incredulitat…