La majoria de les grans ciutats estan immerses en un procés de canvi, l’objectiu és fer unes ciutats més integradores i on el protagonisme el tingui el ciutadà per davant del cotxe. Una nova mobilitat amb el transit humà com a eix vertebrador.
La ciutat de Barcelona ja fa uns mesos que va engegar el projecte, amb algunes veus crítiques, de les superilles al Poblenou. Ara serà el torn de la zona de Sant Antoni. Però aquest no és l’únic projecte de l’equip d’Ada Colau, ja que, al marge de les millores per a la bicicleta, al febrer del 2018 començarà la remodelació de l’Avinguda Princep d’Astúries que eliminarà carrils de la calçada, dels cinc actuals, per guanyar més espai.
L’Eixample també serà objecte de remodelacions, i es que l’Ajuntament de la capital catalana prepara obres de millora en l’entorn de l’Hospital Clínic, que comportarà afectacions en els carrers de Villarroel i Rosselló. Les obres serviran per millorar el paviment de les aceres, incrementar el verd urbà i millorar-ne la il·luminació.
De Madrid a la contaminació cero
Aquest Nadal la ciutat de Madrid començarà a donar forma a un dels seus grans projectes com és la remodelació de la Gran Via. Aquesta via es tancarà a gran part del trànsit de forma definitiva i estarà en proves de l’1 de desembre al 7 de gener. El projecte de Manuela Carmena culminarà al 2020 amb l’entrada en vigor del nou pla de qualitat de l’aire. Madrid aposta per un futur amb menys cotxes, més bicicletes i zones peatonals, on els ciutadans tinguin més espai en una ciutat que es vagi alliberant, gràcies a les noves actuacions, de la contaminació.
La peatonalització al món
Londres, una de la capitals mundials, també ha pres una gran decisió en matèria urbana. Oxford Street, un dels carrers més famosos de la capital britànica, amaga un greu problema de contaminació per això, la via serà peatonal l’any 2020. La via presenta una mitjana de 135 mil·ligrams de diòxid de nitrogen (NO2) per metre cúbic d’aire, el que triplica el màxim de seguretat de la Unió Europea. És el carrer més visitat de Londres, i es que cada setmana quatre milions de persones caminen per aquesta via, només els dissabtes acumula 700.000 mil persones de tot el món.
El repte de l’alcalde Khan és molt gran, ja que es fa difícil pensar per on passaran els 168 autobusos que circulen per la via cada hora contant que els carrers adjacents són estrets i residencials. L’ajuntament encara no ha aclarit per on passaran, només explica que el projecte es dividirà es dos fases per fer-ho més suportable per els ciutadans i visitants de la ciutat.
Una de les zones més concorregudes del món és sense cap mena de dubte la zona de Brodway a Nova York. Dos dels trams amb més bullici es van peatonalitzar l’any 2010 com a una prova pilot, i tot i que el termini era de un any s’ha mantingut fins avui en dia. Des de aleshores es va començar a descongestionar el trànsit per donar més espai als vianants i guanyar en qualitat de l’aire. Aquest mes de maig es van ampliar les aceres de Brodway, el carrer dels musicals va guanyar més espai i harmonia per les 330.000 persones que caminen a diari per aquesta zona. Un projecte on ja es veuen notables diferències respecte 8 anys enrere, una transformació silenciosa que s’ha portat a terme sense tallar el pas dels ciutadans.