La Xina té entre els seus rècords 7 dels 10 ponts més llargs del món i el que encapçala la llista és el pont Danyang-Kunshan. Ubicat entre Xangai i Nanjing –a l’est de la província de Jiangsu–, té una longitud de 164,8 quilòmetres dels quals 9 quilòmetres estan construïts sobre aigua, creuant el delta del riu Iang-Tsé.
Aquesta megaestructura és un viaducte de formigó pretesat, amb una llum màxima de 80 metres, que es va construir en tan sols quatres anys –entre 2006 i 2010– i on hi van participar 10.000 treballadors, amb un cost que va ascendir fins als 8,5 bilions de dòlars. Sostingut per 5.200 pilars, es van fer servir 450.000 tones d’acer, el que equival a 65 torres Eiffel, i més de dos milions de metres cúbics de ciment, gairebé 4.000 piscines olímpiques.
Quant a resistència, els funcionaris xinesos asseguren que aquesta infraestructura pot suportar tifons, terratrèmols de magnitud 8 i, fins i tot, l’impacte d’un vaixell de 300.000 tones de pes. El disseny dels rails està fet, en un 90%, sobre una plataforma fixa sense balast que, malgrat incrementar-ne els costos de construcció, redueix les tasques de manteniment de les vies.
El pont Danyang-Kunshan connecta en tren les ciutats de Pequín i Xangai en menys de 5 hores —quan en cotxe es triguen aproximadament unes 12 hores— ja que forma part de la línia d’alta velocitat xinesa. Tota aquesta infraestructura és la més llarga construïda en una sola fase: 1.140 quilòmetres que es desenvolupen en un viaducte de 22 túnels i 244 ponts. Concretament, el pont Danyang-Kunshan està preparat perquè els trens hi circulin a una velocitat de 380 km/h, tot i que la velocitat màxima establerta està fixada en 300 km/h.