Les solucions tecnològiques ‘smart’ aplicades a les infraestructures es multipliquen arreu per tal d’optimitzar els processos urbans i la qualitat de vida dels ciutadans.
En aquest sentit, a Holanda ja van apostar al 2014 pel primer carril bici solar, el SolaRoad, una iniciativa que té com a objectiu utilitzar la carretera per captar l’energia solar. No és d’estranyar que hagin estat els Països Baixos pioners amb aquesta idea, ja que és el país amb més bicicletes per habitant a Europa.
El carril bici de la localitat de Krommenie, construït amb capes intercalades de vidre, cautxú de silicona i ciment, ha suposat una inversió de 3 milions d’euros per a 70 metres de distància, els quals generen 3.000kWh, l’energia suficient per alimentar un petit habitatge durant un any. L’energia captada per aquest carril es distribuirà entre els serveis públics, les llars i servirà per recolzar la xarxa elèctrica de la ciutat.
Carreteres intel·ligents
Una altra idea holandesa que relaciona tecnologia i infraestructures, i que s’ha fet realitat és la de les carreteres intel·ligents, gràcies a l’empresa Studio Roosegaarde. Aquestes s’il·luminen al pas dels vehicles per estalviar energia i són capaces de detectar i avisar als conductors quan l’asfalt corri el perill de gelar-se. La finalitat és molt semblant a la del SolaRoad: fer de les carreteres llocs més segurs i també més ecològics.
De moment, el tram de la N329 a Holanda només inclou una pintura especial que s’il·lumina al fer-se de nit en substitució de la il·luminació tradicional (la seva autonomia és de 8 hores), però l’objectiu dels seus creadors és que hi hagi també indicadors ‘intel·ligents’ relacionats amb l’estat de la carretera. A més, tenen previst incloure un carril especial per als cotxes elèctrics, que podran recarregar-se en marxa si es queden sense bateria.
Una parada d’autobús connectada
Una altra novetat basada en la millora de les infraestructures del transport públic és la parada d’autobús connectada. Aquest concepte, presentat en els darrers dies per Ericsson a Milà, ofereix als viatgers, a més de les utilitats convencionals de banda ampla per al mòbil, pantalles amb informació a temps real sobre els moviments dels autobusos, pantalles tàctils amb accés a mapes interactius, notícies locals, informació turística i publicitat. També dóna la possibilitat d’incorporar una càmera de circuit tancat de televisió, un botó d’emergència i la funció ‘premi per parlar’ per facilitar que els passatgers puguin contactar amb els serveis d’emergència o la policia.
Wifi gratuït als aeroports espanyols
A Espanya, Aena incorporarà un nou servei gratuït de wifi, que oferirà als 46 aeroports i dos heliports de la seva xarxa. El servei, que entrarà en funcionament a l’octubre, multiplicarà per quatre la velocitat de navegació actual i podrà utilitzar-se sense límit de temps.
No obstant això, aquesta connexió gratuïta conviurà amb el servei Premium i de pagament que ja existeix per als clients que el sol·licitin i que comportarà millors prestacions de velocitat d’accés i serveis addicionals.