A les conferències sobre emprenedoria és freqüent sentir allò que no s’ha de tenir por del fracàs: “Aquí a Espanya ens avergonyim de les coses que no ens han anat bé, mentre que als Estats Units no se n’amaguen, convençuts que la mala experiència serveix per fer-ho millor a la següent”, diu Paco Sadurní.
De família emprenedora de tota la vida, ja ho havia sentit a casa més d’una vegada, i li van seguir repetint quan, després de titular-se com a enginyer de Camins, va continuar la seva formació a l’IESE. Deu ser per això que no té cap problema a reconèixer que el projecte Testa Life, que va arrencar ara fa quatre anys amb dos socis més, no ha acabat de funcionar.
La idea del negoci, encara en marxa, era facilitar la compra online de mobles i productes de disseny per a la llar a preus reduïts, concretament, amb un 25% i un 40% de descompte respecte als preus en botiga. El primer any van assolir un 80% dels 100.000 euros de la facturació prevista, però el segon van haver de fer front “a una davallada important, motivada per la crisi generalitzada en els sectors de consum”, i així han continuat.
La lliçó que n’han tret és que cal acceptar-ho, i “aprendre a ser crítics per poder reposicionar-se” segons les demandes del mercat i del client. “Donat que el nostre, lluny de ser un producte de primera necessitat, té fins i tot un cert component de caprici, vaig entendre el que estava passant”, explica Sadurní. “No hi ha cap altre futur que continuar”. De fet, a pesar de la davallada de comandes, els dos socis amb els quals va obrir l’empresa sí que treballen a temps complet, mentre que Sadurní, sempre preocupat “per no dependre d’una sola feina”, ha optat per dedicar temps i esforços al seu projecte personal, la firma Blue Project, despatx d’enginyeria i consultoria estratègica i mercantil. La va obrir quan va acabar la carrera de Camins per poder pagar-se el màster a l’IESE i mai no l’ha tancat, ni quan va començar a treballar com a enginyer de Camins a Copcisa, ni quan va continuar la seva carrera laboral a Vertix Grup Immobiliari. Per sort, perquè quan el van acomiadar l’any 2008 com a conseqüència de la crisi ja tenia una alternativa que no passava per dependre “de la quantitat de ciment que s’utilitza al país”.
“Quan poses en marxa un projecte d’emprenedoria has de saber marcar-te les fites i els objectius. Al final la meva experiència em diu que per tenir un negoci propi has de dedicar-t’hi en cos i ànima i saber després distanciar-te’n per valorar-ne els resultats. Qualsevol projecte d’emprenedoria necessita l’impuls diari i la resistència de l’emprenedor.” Ell, de moment, amb el seu equip de Testa Life, està replantejant el concepte per provar de millorar-ne la rendibilitat.“No va ser un projecte d’èxit, ho dic i no m’importa”. Tant de bo reconèixer els intents fallits fos una pràctica més habitual. Tal vegada així seria més fàcil per a tots aprendre dels errors i ser capaços d’emprendre més i millor.