FERRMED promou un gran eix ferroviari de transports de mercaderies Escandinavia – Rin – Roine – Mediterrani Occidental i que travessa tota Europa enllaçant els ports de Sud de la Mediterrània i els països nòrdics, unint algunes de les zones econòmiques claus pel futur d’Europa.
FERRMED, organització de la qual el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya és membre, ha desenvolupat al llarg d’aquests anys una intensa i profitosa acció de lobby per tots els països de la Unió Europea i molt especialment a Brusel·les, recollint suports i adhesions d’institucions polítiques, organitzacions econòmiques, professionals i socials i d’empreses; que han desembocat en decisions tan celebrades com la designació del Corredor Ferroviari del Mediterrani com a infraestructura prioritària per part de la Unió Europea i el seu comissari de Transport, l’estonià Siim Kallas.
El 4 de març organitza, a la seu del Parlament Europeu, una conferència sobre l’estàndard FERRMED, una proposta amb la qual proposa solucions per harmonitzar les característiques tècniques d’aquest eix ferroviari i per coordinar els recursos econòmics i financers que la Unió Europea i els països membres han d’invertir en la seva construcció. Les previsions i les dades avalen plenament la proposta de FERRMET, segons la qual suposarà una la millora en la competitivitat de la indústria i el comerç a Europa, amb un enorme potencial per afavorir l’equilibri territorial, econòmic i social.
Segons informa l’European Logistics Association, a la Unió Europea, els costos logístics són de mitjana un 22% del cost de producció del producte. El 50% d’aquest cost correspon a costos externs de transport.
Un estudi del World Economic Forum de l’any 2009 determinava que:
– El 24% dels vehicles de mercaderies a la UE van buits.
– El nivell de càrrega dels restants vehicles representa, només, el 57% en termes de pes transportable.
– El total de l’eficiència del transport de mercaderies és tan sols del 43%.
– Això representa un valor estimat en pèrdues recuperables, de l’ordre d’uns 160.000 milions d’euros per any.
Reduir aquests costos és una altra de les claus que ha d’afavorir la millora de la competitivitat de les empreses europees.
A més, cal afegir un tema cabdal com són els beneficis mediambientals derivats de la reducció d’emissions i la millora de la qualitat de l’aire. En aquest sentit, la Comissió Europea, en el Llibre Blanc del Transport, estableix com a objectiu per a l’any 2050, reduir en un 60% els gasos amb efecte hivernacle en el sector. Par assolir-ho, el 2030, el 30% del transport terrestre s’ha de fer per ferrocarril o barcassa i el 2050 ha d’arribar fins al 50%.
És evident que necessitem un pla ambiciós en l’àmbit de la UE per tal de fer més eficient i sostenible el transport terrestre, equilibrant convenientment la quota entre ferrocarril i carretera, tal com es promou en els FERRMED Estandards.
En aquest sentit, la jornada que promou FERRMED sota el títol “Efficient multimodal transport in Europe through FERRMED STANDARDS” vol identificar els reptes i oportunitats que es deriven del desenvolupament d’aquest ambiciós projecte, amb la participació del principals actors polítics, econòmics i empresarial vinculats en la posta en marxa d’aquesta important infraestructura.
Si voleu assistir a aquesta conferència, que tindrà lloc a Brussel·les, us podeu inscriure a través d’aquest link.
És evident que hem de millorar la logística i el transport a Europa. A Catalunya ens hi va molt en això. Convertir-nos en gran porta logística del Sud d’Europa és un dels principals reptes de futur que tenim. Però cal ser assenyats. No es pot dir que “els costos logístics són de mitjana un 22% del cost de producció del producte i que el 50% d’aquest cost correspon a costos externs de transport.” Si els costos externs del transport fossin l’11% del cost de tota la producció europea estaríem morts des de fa molt!. Molt poques de les xifres que es donen per part dels lobbies tenen una base sòlida. I la política europea té un gran biaix a favor del ferrocarril que no està justificat tècnicament.
El Corredor Mediterrani és molt important per a Europa i, en particular per a Catalunya, però és un corredor multimodal, en el qual certament que cal intervenir en FC, però també en carreteres, ports, aeroports i zones logístiques. L’Institut Ignasi Villalonga d’Economia i Empresa de València té un Observatori de l’Euroregió de l’Arc Mediterrani on podreu trobar informació més imparcial i acurada, entre elles una monografia que vaig escriure el 2010.
Moltes gràcies per l’aportació i l’aclariment. Contribueix a enriquir notablement el debat.