Aida Rodera. Enginyera de camins a Dragados.
La carrera professional de l’Aida va començar de ben jove: encara estava acabant el projecte final de carrera quan va començar a treballar en una empresa constructora a l’oficina tècnica de l’obra d’una carretera d’Argelaguer, Girona. La primera feina li va servir per conèixer el sector, i, passat un any, va entrar a treballar per a l’empresa Dragados: “Vaig estar treballant a les obres de la Línia 9 del metro fins a l’any 2014.” Aquell mateix any va estar estudiant una obra d’urbanització al Zoo de Barcelona, però va ser quan li va arribar l’oferta de traslladar-se a Ottawa: “Fa dos anys i mig que hi vaig aribar. Vaig ser esponsoritzada per la meva empresa, va ser molt fàcil aconseguir els papers i el permís de residència, de fet els tràmits els va fer l’empresa.” Per l’Aida és la primera vegada que treballa a l’estranger però, com explica, potser no serà l’última: “De moment no em plantejo tornar a Catalunya, tot depèn si m’arriba una altra oferta interessant per treballar a un altre indret del món, crec que és enriquidor.”
Enginyers a l’estranger
És cap de l’obra Ottawa Light Rail Transit, amb dos quilòmetres i mig de túnel i tres estacions que s’estan construint a la zona del downtown. És una obra emblemàtica per a la ciutat perquè és la primera línia de metro lleuger d’Ottawa i hi ha molta expectació. Es preveu que entri en funcionament el maig del 2018: “Encara ens queda un any molt dur, és un projecte molt esperat. La manera de treballar al Canadà és bastant diferent de la que tenim a Catalunya. Però al final els principis fonamentals i els objectius són els mateixos, tot i que m’he hagut d’adaptar a nous procediments”. Les baixes temperatures són una dificultat a l’hora de treballar: “El clima incideix molt tant a la fase de disseny com d’execució, hem de prendre diferents mesures per poder treballar a -30 graus o temperatures encara més inferiors”.
Per l’Aida l’experiència està sent molt positiva: “Treballar a l’estranger m’ha aportat poder conèixer altres maneres de treballar i agafar així el millor de cada una”, assegura. Des de la seva experiència, creu que els enginyers de camins estan valorats al Canadà tant com a Catalunya, però amb una diferència: “El que m’ha sorprès és que els enginyers de camins en el món de l’execució tenen dos camins a escollir. Poden ser caps d’obra o encarregats i qualsevol dels dos estan igual de valorats.” El mercat al país està obert a l’arribada de professionals qualificats: “Crec que aquí hi ha oportunitats, potser costa entrar a les empreses canadenques però ara mateix hi ha empreses espanyoles que estan trobant molt mercat al Canadà”.
La seva experiència està sent molt profitosa, és per això que ho recomana a la gent que estigui pensant a fer un canvi professional: “Sí que recomano l’experiència de marxar. Ottawa és una molt bona opció, amb oportunitats, també és cert que si algú decideix venir, li ha d’agradar el fred…” De moment, pel que fa a l’àmbit professional, prefereix l’estranger: “Si vull seguir creixent com a enginyera de camins en el món de la construcció, el meu lloc és fora de Catalunya.”