La tecnologia ha suposat un canvi molt important en l’optimització i la millora dels processos logístics, el que es tradueix en una millora substancial de l’eficiència en aquest sector. En aquest sentit, el procés de digitalització està creant cadenes de subministrament intel·ligents i alhora està contribuint a l’obertura de nous horitzons per a les pimes i les grans empreses.
Els drons, les aplicacions de seguiment, les tauletes tàctils o el ‘Big Data’ són algunes de les apostes que ofereixen noves visions innovadores al mercat logístic, tal com recull l’article “Nueve tendencias que cambiarán el mundo de la logística”. També es tenen en compte altres aspectes, com oferir un servei respectuós amb el medi ambient i l’automatització de processos als magatzems per mitjà de robots.
Totes les novetats i tendències relacionades amb la logística i el transport, no només són importants per al negoci, sinó també per als compradors, que són, en última instància, els que fan una valoració positiva o negativa del servei segons la seva experiència.
Entregues el mateix dia
Enviar i rebre comandes en línia s’ha convertit en un procés fàcil i flexible, però els compradors cada vegada volen més opcions que s’ajustin a les seves necessitats, sobretot en termes de flexibilitat, quant a terminis i llocs de lliurament. Per això, l’entrega urgent pot incorporar-se com a oferta de servei en línia –com a opció premium– per a aquells compradors que ho seleccionin.
Quant a la satisfacció en els lliuraments, segons indica l’estudi de Metapack “Delivering Consumer Choice: 2015 State of eCommerce Delivery”, les experiències dels compradors tenen un impacte molt elevat pel que fa a la lleialtat respecte a la marca. Per exemple, a Espanya, la meitat dels consumidors (un 51%) no tornaria a comprar al mateix venedor i, en la mateixa mesura, divulguen la seva experiència negativa a les xarxes socials. Per altra banda, destaca que el 86% dels compradors posen com a prioritat l’entrega ràpida, i un 30% d’aquests prioritzen el poder confiar que la data prevista d’entrega es complirà.
Drons per a entregues exprés
L’opció dels drons ja està sent aplicada per petits proveïdors –i gegants com Amazon o MRW-, amb màquines que permeten transportar un màxim d’1 kg de càrrega en un radi de 20 quilòmetres. Aquest servei dóna solució a les entregues a zones rurals, de difícil accés o en casos d’emergència. A més, l’ús dels drons ha contribuït a l’optimització d’espais i rutes. El principal inconvenient, però, és la legislació actual que no contempla i, per tant, no regula aquestes operacions.
Optimització de la capacitat dels vehicles
Diverses aplicacions per a smartphones mostren a l’expedidor els camions més propers que disposen d’espai lliure per al transport de mercaderies. Aquesta optimització redueix el cost per a totes les parts i també redueix l’espai de càrrega no utilitzada. A més, algunes d’aquestes aplicacions ofereixen la possibilitat de fer un seguiment en temps real de l’enviament i permeten gestionar el cobrament i la facturació del servei.
Ús de camps magnètics per evitar accidents
Per tal de millorar la seguretat, hi ha companyies que han desenvolupat complements per carretons elevadors i altres equips per tal de reduir les errades humanes durant la seva manipulació. Els camps magnètics permeten detectar les persones que s’hi acosten i ajudar als conductors a evitar accidents amb els vianants.
‘Big Data’ per crear rutes de transport
Gràcies al ‘Big Data’, els transportistes poden seguir rutes i saber el seu estat en tot moment, així com evitar les retencions a les carreteres. Amb els anys s’espera que aquestes tecnologies permetin un treball més eficaç i millors resultats que la connexió per satèl·lit.
Sostenibilitat en les rutes
Les grans empreses logístiques inverteixen, cada cop més, en tecnologies netes amb l’objectiu de reduir el consum i també el cost final per quilòmetre. Aquest compromís de sostenibilitat fa que les empreses es decantin per l’ús de vehicles elèctrics i amb motors eficients per a la reducció de producció de CO2.
Ulleres de realitat augmentada aplicades al picking
Gràcies a la realitat augmentada s’han implementat millores en la productivitat del procés de picking –preparació de comandes al magatzem–, el que té una repercussió important a la productivitat general de la cadena. Aquest sistema es serveix d’una càmera i una pantalla acoblades al cap del treballador que faciliten informació actualitzada sobre la ubicació de la mercaderia, informació del producte llegible a través del codi de barres, registre i revisió del canvi de lloc del producte, entre altres.
Les tauletes substitueixen les antigues terminals
Les tauletes tàctils s’han posicionat com una eina de molta utilitat en substitució dels dispositius industrials tradicionals. La seva adaptació ha facilitat la reducció de les despeses de les terminals i alhora inclou múltiples funcions, com ara lector de codis, impressió, funció de veu i administració dels recursos del centre logístic mitjançant connexió sense fils. Tot plegat augmenta el control del producte i ho fa de manera automatitzada, agilitzant-ne els processos d’entrega i distribució.
Robots apiladors de palets
L’estalvi d’espai és possible gràcies als robots apiladors de palets, que els apilen un dins l’altre. El sistema funciona a partir del reconeixement autònom d’imatges 3D per distingir una gama de palets d’una altra.
Plegat vertical de contenidors
En el futur, el plegat de contenidors buits podrà ser molt més eficient gràcies a la tècnica vertical, que permetrà reduir la mida fins a una cinquena part de la mida original. Això suposarà un estalvi per al particular i per a les empreses que treballen amb grans quantitats de contenidors.
Subcontractació
Quan les empreses no poden fer front a tots els processos, es decanten per l’opció de la subcontractació, el que aporta capacitat tècnica i flexibilitat del servei i, per altra banda, permet dedicar més esforços a la gestió estratègica del negoci.
Agilització de la reserva de transport marítim
El sector del transport marítim segueix essent una part molt important de la cadena de subministraments logístics globals, pel que no es queda enrere en els processos de digitalització. Els avenços es basen en diferents serveis innovadors que, al voltant del núvol, permeten als usuaris establir comparacions de tarifes i rutes i reservar el transport qualsevol dia i en qualsevol moment, a través de la xarxa.
Els nous reptes quant a la gestió logística deriven, en gran part, del desenvolupament de l’eCommerce o comerç electrònic. Seguint la tendència dels darrers anys, les innovacions tecnològiques i les aplicacions en línia, oferiran importants millores a totes les fases de la logística de les empreses, vitals per al seu bon funcionament i per a la seva reputació.