Les megaestructures estan de moda en el món de les infraestructures i l’arquitectura. Aquestes són obres d’enginyeria i construcció a gran escala i amb cada nou projecte que es presenta s’intenten superar els límits coneguts.
Per plasmar els dissenys, summament ambiciosos, s’han de superar obstacles extrems i, en alguns casos, sobrepassar els límits d’extensió en alçada. Algunes d’aquestes megaestructures tenen per objectiu contenir totes les funcions d’una ciutat dins seu.
Aeroport de Beijing
Ideat per l’arquitecte Norman Foster en col·laboració amb Zaha Hadid, l’aeroport de Beijing serà el més gran del món i comptarà amb una terminal radial que permetrà reduir els desplaçaments dels viatgers.
Foster torna a revolucionar amb innovació i complexitat i Hadid hi afegeix el disseny del sostre de superfícies ondulants. L’edifici té l’estructura del sostre metàl·lica en vermell i també vidre, el que permet el pas de la llum solar. A més, inclou elements tradicionals xinesos que es combinen amb espais ajardinats.
Pont de Hong Kong-Zhuhai-Macau
Aquest pont unirà la part oest de Hong Kong amb Macau i la ciutat de Zhuhai a través de 29,6 quilòmetres sobre el riu Perla, un projecte que reduirà considerablement la durada dels desplaçaments entre les tres regions.
La seva construcció s’inicià al 2009 i les previsions apunten que al llarg del 2016 es pugui inaugurar. La inversió en aquesta construcció s’eleva fins als 8.000 milions d’euros, per estudiar el terreny, el disseny i la construcció.
Crossrail de Londres
La capital britànica compta amb 40 estacions ferroviàries d’oest a est, amb 24 trens que hi circulen cada hora. Properament, dos tubs subterranis gegants paral·lels de 21 quilòmetres s’encarregueran d’obrir pas a un gran repte per a la ciutat de Londres: arribar fins a la nova estació de Farringdon, que serà el node central.
Es preveu que les obres estiguin acabades al 2018 i que Farringdon connecti amb els tres aeroports de la capital. Es preveu un trànsit de 140 trens i 150.000 passatgers cada hora.
Segon sarcòfag de Txernòbil
Les construccions que s’han dut a terme al llarg dels anys sobre el reactor de Txernòbil han quedat obsoletes, amb esquerdes i fuites radioactives. El nou sarcòfag cobrirà l’actual de formigó amb un cub d’acer de 260 metres de llarg, 110 d’alçada i 150 d’ample. Aquesta nova peça d’acer –fabricada a França– és d’estructura mòbil amb un pes de 32.000 tones.Quan estigui enllestida es col·locarà sobre l’antic sarcòfag per millorar l’aïllament del reactor.
Hotel Abraj Kudai de La Meca
Aquest serà l’hotel més gran del món i estarà ubicat a només dos quilòmetres de la Mesquita Sagrada de La Meca. El resultat de la construcció de l’Abraj Kudai es traduirà en 10.000 habitacions, 70 restaurants, un centre comercial, un centre de convencions i diferents heliports. El complex, dissenyat per Dar Al-Handasah, estarà repartit en 12 torres de 44 plantes cadascuna.
Torre de Jiddah
El príncep multimilionari Alwaleed bin Talal és el responsable de la construcció del que es coneix la Ciutat Regne, als afores de la ciutat de Jiddah, a l’Aràbia Saudí. Aquest complex compta amb un hotel, apartaments de luxe i oficines que es tradueixen en 5,4 milions de metres quadrats.
L’edifici central és la Torre del Regne (Kingdom Tower) que s’alçarà més de 1.000 metres, batent el rècord de l’edifici més alt del món.
FFR Gran Estadi de París
El nou estadi s’ubicarà 25 quilòmetres al sud de París i substituirà l’actual Stade de France a partir de 2017, data prevista per a la seva inauguració.
Aquest edifici acollirà els partits de rugbi de França però també beneficiarà la totalitat de l’esport francès en totes les disciplines. Oferirà 82.000 seients, juntament amb un sostre retràctil i un terreny de joc mòbil que permetrà l’adaptabilitat de tot tipus d’esdeveniments.
Font. Megastructures: seven wonders of the modern world near completion | The Guardian
Crec que hauríem de donar visibilitat als enginyers, la nostra discreció ens està fent invisibles. En un món basat en el màrqueting no podem restar esperant que s’aprecii el valor de la nostra feina.
Estem d’acord, i des de Camins.cat estem treballant per trencar aquesta dinàmica.