De petita volia ser pilot, però es va decidir per l’Enginyeria Aeronàutica, “tenia més sortides”. Avui, Sonia Corrochano (El Prat de Llobregat, 1975) és la directora de l’Aeroport de Barcelona, per on passen més de 37 milions de passatgers l’any. Li agrada la seva feina i l’explica amb la tranquil·litat de qui ha començat des de sota i es coneix totes les àrees de la Divisió d’Operacions, “el cor de l’aeroport”.
Recentment, Aena ha sortit a borsa. Hem de comprar accions?
No seria imparcial si fos jo qui ho digués, però hem fet molt bona feina: el compte de resultats està publicat a la pàgina web d’Aena.
Però és aquesta la fórmula ideal, una gestió público-privada?
Jo m’encarrego de fer la millor gestió possible amb les eines actuals. L’Aeroport de Barcelona ha estat escollit 3 vegades el millor del sud d’Europa, segons l’enquesta de la consultora independent Sky Trax, i és un model d’èxit pel creixement que està aconseguint en vols dins la UE i intercontinentals, gràcies també a la feina que ha fet el Comitè de Rutes.
En què consisteix aquesta feina?
Consisteix a analitzar quins passatgers estan volant per altres aeroports i estudiar si seria possible implementar noves rutes a l’Aeroport de Barcelona per atreure’ls. En els darrers anys hem aconseguit doblar el nombre de rutes intercontinentals fins a les 32 actuals.
Què oferiu per aconseguir-ho?
Perquè un vol intercontinental sigui rendible, no tan sols s’ha de pensar en el turista, sinó també en la càrrega i en el viatger business. Per a la càrrega hem posat en pràctica protocols més eficients, i també col·laborem amb el Port de Barcelona per articular una oferta integral. Pel que fa als viatgers de negoci, Qatar Airways, Emirates o Turkish Airlines, per exemple, demanen nous tipus d’atenció per a vips. Per això hem ampliat serveis com el de Wellness, o d’altres com el carril ràpid per passar el control de seguretat, circuits privats per arribar a l’avió…
El servei de metro fins a l’aeroport també serà un plus?
El punt diferencial és el que ofereix la ciutat o el territori que hi ha fora de l’aeroport. Sí que és positiu tenir diferents mitjans de transport perquè els usuaris trobin l’oferta més adient, però segur que el metro és sobretot molt important per als 18.000 treballadors de l’aeroport.
Girona, Reus, Sabadell, Lleida-Alguaire… calen tants aeroports a Catalunya?
Els que formen part de la xarxa d’Aena són Reus, Girona i Sabadell. Reus i Girona hi tenen serveis diferenciats. El de Reus connecta amb la Costa Daurada, i el de Girona amb la Costa Brava. També de vegades hi ha passatgers de Barcelona que trien Girona, però el que ofereix cada aeroport està diversificat.
També el que ofereix Madrid vs. Barcelona?
Madrid és molt fort en connexions amb Sud-amèrica o l’Amèrica Central. Històricament, però, no ha desenvolupat tant les connexions amb altres àrees. De fet, la principal manera de viatjar cap a Àsia des de Catalunya és via els hubs europeus.
Deus rebre una gran quantitat d’emails al llarg del dia…
Quan era responsable de la Divisó d’Operacions, sí; ara, en canvi, tinc més reunions. El 50% del temps el dedico a solucionar el dia a dia, i el 50% restant a planificar. Sobretot has de tenir molta informació al cap i lligar idees.
Desconnectes?
Per oxigenar el cervell m’agrada molt fer esport, cosir, pintar… i la cuina em relaxa moltíssim. Ara que sóc mare també desconnecto més perquè els nens absorbeixen molta energia, però ets la directora 365 dies a l’any, les 24 hores del dia.
Sempre amb el mòbil?
El tinc encès de nit i de dia i si me’n vaig a la muntanya (una altra de les meves aficions) en una zona on no hi ha cobertura, dono el telèfon del refugi. Si em truquen de matinada, o bé resolem el problema immediatament, o bé agafo el cotxe i vaig cap a l’aeroport.
Com es pot compaginar la vida personal i familiar amb un càrrec de tanta responsabilitat?
Si la persona que tens al teu costat fa mala cara quan passen aquestes coses és difícil, però tinc la sort de tenir una família que entén la meva professió i que la recolza. Gràcies a això no he hagut de renunciar a res.
Has passat per gairebé tots els nivells de l’Aeroport de Barcelona. Vas pensar alguna vegada que arribaries a ser-ne la directora?
Quan estudies no saps ben bé cap a on aniràs, i necessites dues coses: d’una banda has de treballar molt i dur; de l’altra, també hi ha un component de sort, de triar bé les feines quan acabes la carrera.
Quina és la decisió més important que has hagut de prendre com a directora de l’Aeroport de Barcelona?
Més que prendre decisions difícils, el que has de saber fer com a directora de l’Aeroport és pensar ràpid en solucions quan tens una incidència per tal que l’espai torni a la normalitat el més ràpid possible.
Penses encara a ser pilot?
He arribat a un lloc que m’agrada molt i l’he de seguir desenvolupant. Fa tres anys que hi sóc, i encara em queden coses per fer.