Una firma d’enginyeria holandesa, Royal Haskoning DHV, han desenvolupat el disseny d’una resclosa que redueix el nombre d’obertures necessàries en els ponts llevadissos i, en conseqüència, els inconvenients ocasionats pels continus talls en el trànsit de vehicles i les esperes dels vaixells. Aquest, és un problema habitual a moltes carreteres de Països Baixos.
El disseny consisteix en una gran resclosa circular flotant de 190 metres de llarg amb una cadena a cada costat. Tots dos canals tenen una comporta a cada extrem que permet el pas de fins a cinc embarcacions, de mida petita i mitjana, per desplaçament.
L’empresa ha implementat aquest disseny preliminar pensant en el Pont de Haringvliet, a 35 km al sud de la ciutat holandesa de Rotterdam, ciutat en la qual té la seu aquesta enginyeria. Resol l’encreuament de la majoria dels vaixells, afegint amb el moviment bascular de 15° de la resclosa 8 metres als 13 que queden lliures entre el pont i el riu, permetent el pas de vaixells de fins a 21 metres d’alçada. La durada de l’operació de pas pels vaixells és de 20 minuts.
El consum d’energia és molt baix, i a més el sistema està dissenyat per recuperar l’energia que es deriva del moviment de la mateixa resclosa, que s’utilitza per al moviment d’inclinació, per a l’obertura i tancament de les comportes i per a la il·luminació de la instal·lació. L’energia utilitzada pel bloqueig d’inclinació és extremadament baix.
L’enginyosa solució suposa evitar temps d’espera en la circulació que es tradueix en millora de la fluïdesa del tràfic, estalvi de consum de carburant i emissions, i en la reducció dels temps de viatge dels vehicles.
Us convidem a veure aquest breu vídeo que reprodueix el funcionament d’aquest sistema de rescloses.
Font: Ingenieria en la Red, Royal Haskoning DHV i Traffic Jam Free