Publiquem íntegrament el comunicat del Col·legi referent a les causes de la inundació del túnel i l’estació de l’AVE a Girona:
Respecte a les incidències que han provocat la inundació del tram soterrat de l’AVE i l’estació en el seu pas per la ciutat de Girona i que han obligat a la suspensió del servei, el Col·legi d’Enginyers de Camins, Canals i Port de Catalunya considera:
- El volum i la intensitat de pluges caigudes el passat dilluns a l’àrea afectada, tot i ser raonablement elevades, no son excepcionals.
- L’obra de soterrament de l’AVE a Girona és una obra complexa per la presència de nivell freàtic i per la interacció dels serveis de clavegueram preexistents. L’obra és perfectament viable i executable, però cal tenir present que la ubicació de l’estació i les andanes estan en un dels punts de cota més baixos de Girona, pel que el risc de inundabilitat és més alt. El Col·legi d’Enginyers de Camins, a través del seu delegat a Girona, ja va advertir d’aquest fet en el seu moment.
- Els Bombers de la Generalitat han analitzat les causes de la inundació i l’han atribuït al trencament d’un mur provisional en el pou on es va introduir la tuneladora. L’ensorrament del mur va fer que el cabal de la riera pròxima, crescuda a causa de les pluges, anés de ple directament al túnel i provoqués la inundació. El segellat d’aquest pou forma part de les obres inacabades del túnel.
- L’ADIF, per la seva banda, ha atribuït la responsabilitat de les inundacions a la saturació i la incapacitat d’evacuació del sistema de clavegueram de la ciutat de Girona, que a conseqüència de les pluges ha impossibilitat la correcta evacuació. Els experts del Col·legi consultats, amb la informació disponible en el moment, consideren que aquesta causa seria en tot cas secundària i és insuficient per aportar el volum d’aigua que ha causat la inundació.
- Creiem que ha estat una greu errada per part de l’ADIF considerar que amb la posada en marxa de la infraestructura i del servei de l’AVE es complia amb els compromisos, deixant algunes parts de les obres del túnel sense finalitzar.
- A l’estació de Girona, la barreja d’aigua i fang van avariar els sistemes de bombeig instal·lats, impedint el seu funcionament. Aquesta raó ha obligat a l’actuació d’equips especials de l’exèrcit per evacuar l’aigua i fang acumulats.