El passat divendres 15 de novembre ens va sorprendre a tots la notícia de la mort del company Albert Vilalta i González, ben conegut per bona part dels companys i companyes. La seva trajectòria professional ha estat molt rica i extensa, tant en l’àmbit empresarial, com en el polític i tècnic.
Volem fer un repàs a la trajectòria d’aquest enginyer de camins nascut a Reus l’any 1933, que comença la seva activitat en el sector públic l’any 1969 redactant el Pla de Sanejament. Es va vincular als governs de la Generalitat des del seu restabliment, sent director general de Transports en el govern provisional de Josep Tarradellas, i va ser part activa de la Comissió Mixta de Traspassos i Valoracions.
L’any 1983 i fins a l’any 1991, com a president, va aconseguir capgirar uns Ferrocarrils de la Generalitat que estaven amenaçats de tancament, per transformar-los en un modern sistema de rodalies que va arribar a ser un dels serveis més ben valorats d’Europa. Al 1991 va ser el primer conseller de Medi Ambient de la Generalitat i, al capdavant d’aquest Departament, es va aprovar el Pla d’Espais d’Interès Natural de Catalunya.
El 1996, amb el primer govern d’Aznar, és nomenat secretari d’estat d’Infraestructures i Transport i Gestor d’Infraestructures Ferroviàries, on va estar dirigint, entre altres, la planificació de l’expansió de l’alta velocitat a l’Estat.
Una altra de les apostes d’Albert Vilalta ha estat la reintroducció del tramvia a l’àrea metropolitana de Barcelona, com una alternativa de transport ferroviari de superfície i de proximitat. La posada en marxa del Trambaix i el Trambesos ha estat un èxit d’usuaris. Vilalta va presidir Tramvia Metropolità S.A.
El seu reconeixement com a urbanista li va permetre ocupar la vicepresidència de l’Asociación Española de Técnicos Urbanistas.
El llegat d’Albert Vilalta és, sense dubte, ric i extens.
Retroenllaços per aquesta entrada