La N-II en el seu pas per les comarques gironines s’ha convertit en un problema social i és el centre d’atenció de molts experts en infraestructures. El passat dimarts 22 d’octubre diversos actors involucrats, entre els quals hi ha enginyers de Camins, van debatre sobre el tema a la Cambra de Comerç de Girona.
El Col·legi d’Enginyers de Camins ja fa temps que es va manifestar contra la política de crear dues xarxes viàries paral·leles, una amb peatge i l’altra sense, com és el cas de l’AP-7 i l’N-II a Girona. Però el territori sempre n’ha tingut una altra visió, i una vegada més ha fet palesa la demanda que no hi hagi greuges comparatius i que l’N-II es desdobli d’una vegada.
En la taula rodona sobre l’N-II que va tenir lloc el passat 22 d’octubre a Girona tots els ponents varen coincidir en la necessitat de definir un nou model de xarxa viària, diferent a l’existent fins ara, però sense crear desajustos socials. Aquest model sembla que ha de preveure la col·laboració público-privada per permetre que les infraestructures siguin eficients i sostenibles. A més, en les circumstàncies actuals, cal reestructurar els estudis de projectes d’infraestructures amb la introducció de paràmetres no només matemàtics sinó també socials. Actualment, l’N-II en el seu pas per la provincia de Girona és considerada una de les carreteres més perilloses de tot l’estat espanyol i la seva sinistralitat supera amb escreix la mitjana del país.
En el cas de l’N-II cal també redifinir les solucions donades fins ara, com per exemple, la prohibició de la circulació de camions en els 100 km. de la via que travessen les comarques gironines. Tot i que des de que es va prendre aquesta decisió el nombre d’accidents ha descendit notòriament, la mateixa mesura ha aixecat, per altra banda, les queixes de les associacions de transportistes del país doncs, segons ells, els grava encara més. La necessitat de la introducció de l’eurovinyeta també va ser un dels temes que es van posar la taula.