road2 (1)

Residus i medi ambient

Les carreteres sostenibles

La mobilitat està canviant, els primers cotxes autònoms ja es poden veure en funcionament per ciutats com Nova York, però el canvi també està arribant a l’asfalt. En el món existeixen uns 40 milions de kilòmetres de carreteres, tradicionalment estan fetes de calcària, sorra i roca, ara el plàstic es posiciona com un material per fer de les carreteres una superfície més sostenible.

A Escòcia les carreteres sostenibles ja són una realitat, actualment s’estan fent les primeres proves amb el compromís del país d’una major implementació d’aquest tipus de carreteres en els anys vinents. Una carretera normal conte un 90% de calcària, sorra i roca i un 10% de betum.L’empresa escocesa MacRebur pot eliminar aquest 10% esmentat quasi al complet substituint l’asfalt pels residus plàstics dels comerços o de les granges. Aquesta és una alternativa més profitosa, ja que es calcula que té un 10% més de durabilitat que les carreteres construïdes de forma tradicional.

Holanda però ha estat la pionera en la construcció de les carreteres sostenibles. L’any 2015 va desenvolupar el prototip PlasticRoad de la mà de la companyia VolkerWessels. El projecte reutilitza els residus plàstics alhora que evita els milions de tones de CO2 que s’emeten amb la fabricació i l’estesa d’asfalt. La constructora ha ideat blocs polímers que recorden a les peces LEGO que substitueixen als materials actuals, utilitzant el plàstic acumulat en els oceans. “El plàstic ofereix tot tipus d’avantatges en comparació a la construcció actual, tant en el desenvolupament de les carreteres com en el seu manteniment”, explicava Rolf Mars, un dels responsables de VolkerWessels a The Guardian.

La calçada suportaria temperatures més extremes que arribarien als 80 °C i podrien ser instal·lades en un temps inferior. Aquest estalvi de temps es deu al fet que els blocs no necessiten ser construïts en la mateixa carretera (es prefabriquen a l’empresa i després es traslladen afavorint la seguretat vial). Un altre benefici de les carreteres fetes amb plàstic és que aquest material és més lleuger que el ciment amb el qual es disminuiria la pressió sobre el sòl. L’espai buit existent a l’interior dels blocs permetria que passessin cables i canonades per a qualsevol tipus de subministrament.

Pot ser que la implantació de les carreteres de plàstic ajudi a salvar al planeta en un futur? Un vídeo de la BBC dóna les claus per pensar en aquesta direcció:

 

Font: Huffington Post i Playgroundmag.net

Escriu un comentari