Moltes ciutats del món han agafat els plans urbanístics de Nova York com a model a seguir. La ciutat urbanita per excel·lència ha sabut gestionar els últims temps l’anomenat “commuting” i transformar el viatge dels seus ciutadans (8 milions i mig d’habitants i fins a 22 milions amb l’àrea metropolitana) a la feina en transport públic.
Les dades reflecteixen que és la ciutat on més habitants van a la feina amb autobús o metro (un 54,2% ho feien l’any 2006 i la meitat d’ells ni tan sols tenen cotxe, un 75% en el cas de Manhattan). Ser propietari d’un cotxe a la ciutat dels gratacels no és cap avantatge, els embotellaments diaris i l’escassetat d’aparcaments, fan que sigui molt difícil arribar a l’hora a la feina. Tot i això els neoyorkins només tarden a desplaçar-se de punta a punta de la ciutat 39 minuts de mitjana. “The New York Times” ha donat detalls del gran projecte pel transport públic de la ciutat de Nova York per l’any 2024. La ciutat nord americana aposta pel tramvia per solucionar els seus problemes amb el trànsit. L’objectiu és unir el barri de Queens amb el de Brooklyn, un projecte que s’estima que costarà 2.500 milions de dòlars.
La revolució del tramvia
Aquest projecte és un bon exemple per la resta de ciutats del món amb els mateixos problemes que pateix Nova York. Tot i que el tramvia no circularà a més de 20 km/h, connectarà Brooklyn amb Queens en només mitja hora davant l’hora que tarden actualment els usuaris. Es calcula que 50.000 persones utilitzaran aquest servei diàriament. Brooklyn i Queens són dos àrees que han crescut molt els últims anys però que no tenen connexió mitjançant el transport públic. Són zones que sumen 400.000 habitants, 300.000 dels quals treballen al llarg d’aquest corredor i en molts casos viuen a un kilòmetre de distància d’una parada de metro.
Algunes de les veus crítiques d’aquest pla es pregunten perquè apostar pel tramvia enlloc d’ubicar noves parades de metro. Segons defensa el pla, Bil Blasio, les noves estacions de metro provoquen una ràpida revalorització dels habitatges més propers. En el cas de Nova York, molts dels residents de zones com “Red Hook” temen que augmentin els preus i es vegin obligats a mudar-se. Segons recull la premsa, les autoritats han confessat que el cost d’aquest servei recaurà en els ciutadans del barri augmentant el valor de les propietats que es troben al llarg de la ruta.
La decisió d’utilitzar tramvies ha estat molt qüestionada, l’informe defensa que els tramvies encaixen en els veïnats amb alta densitat i carrers estrets i que afavoreixen a la reducció del tràfic i la seguretat del vianant. Mirant el mapa s’observa que part del seu recorregut seria en paral·lel al riu est (l’estret d’aigua que separa Long Island, on es troben Queens i Brooklyn, de Manhattan). Per tant qualsevol possible accident com una inundació podria destruir fàcilment les vies (com va passar amb el metro amb el pas per la ciutat americana de l’huracà Sandy).
La reforma del transport públic de Nova York no només passa pels tramvies. La publicació “Tech Indsider” explica els plans de la remodelació que passen per renovar el metro i adquirir nous models de vagons. L’objectiu és evitar les aglomeracions a les andanes, crear més accés pels vagons amb més portes per tal de reduir el temps que passen a cada estació. El pla suposa adquirir 1.025 nous vehicles d’aquí al 2020 el que suposarà una inversió de 27.000 milions de dòlars.
Font: El confidencial