1476203282_140331_1476204344_sumario_normal_recorte1

Emprenedoria i innovació

Singapur a l’avantguarda de les noves tecnologies

Singapur és avui en dia el país del futur. El país asiàtic, autoproclamat com a nació intel·ligent, ha vist néixer 30.000 start-ups en l’última dècada i ha multiplicat per 200 el seu PIB. És una nació on les traves logístiques i burocràtiques són molt baixes, tant per muntar una empresa com per construir un edifici. La ciutat està molt congestionada, l’activitat diària és frenètica i els carrers i carreteres estan saturades pel trànsit. És per això que un dels objectius del govern de Singapur és reduir el nombre de cotxes privats, passar del milió de vehicles que circulen diàriament fins als 300.000. Ja fa més de 20 anys que a Singapur funciona el “Congestion Charge“, monotonitzats per 1.000 sensors, el milió de cotxes que circulen per l’illa es gestionen per dades recol·lectades en temps real. Quan el trànsit és fluid no hi ha peatges però quan hi ha retencions s’activen. Aquesta regulació ja s’ha posat en pràctica en ciutats com Londres.

Mobilitat sense conductors

La companyia anomenada NuTonomy està posant a prova els seus vehicles als carrers de Singapur. Es tracta d’una empresa nord-americana, però ha estat a la ciutat-estat asiàtica, on els han deixat començar amb les seves maniobres. L’empresa està especialitzada en la conducció autònoma i en robòtica, han rebut 16 milions de dòlars des d’empreses i institucions a Singapur per treballar en la construcció d’un servei autònom de transport sota demanda. Els cotxes autònoms ja estan en proves. Els primers han estat sis taxis, uns vehicles que es coneixen bé els carrers del districte i tenen tota la tecnologia necessària per interpretar elements mòbils, obstacles, i senyals. Aquestes proves porten un enginyer de NuTonomy en la posició del conductor, pel que pugui passar. Un cop aquest servei es posi en marxa només s’haurà de demanar mitjançant una app i esperar que el taxi sense conductor arribi.

Líders en innovació

D’ençà que Singapur aprovés el seu Pla Tecnològic Nacional l’any 1991 la nació ha invertit uns 26.000 milions d’euros en investigació científica i tecnològica. Una política que s’ha materialitzat en els centres Fusionopolis 1 i 2. Un complex de 30 hectàrees en el districte One North dedicat a l’enginyeria i les ciències físiques. One North és el districte més tecnològic de la ciutat, es considera principalment un ecosistema de start-ups, un hub on conflueixen centenars de startups internacionals. Vénen de tot Àsia, però també d’Estats Units i d’Europa. Han posat 40 milions de dòlars a l’abast dels emprenedors del món.

Una àrea d’innovació en el qual les grans companyies, com Apple, Microsoft o Intel, conviuen amb acceleradors de start-ups de joves amb noves idees. El govern ha creat el seu propi Silicon Valley, a l’estil asiàtic. És aquí on, per exemple, s’està creant una nova aplicació Big Data que analitza en temps real tot el servei de transports de la ciutat o on els emprenedors de Grab van desenvolupar la seva idea. Ells han aconseguit triomfar, la seva app per llogar taxi, bicicletes o motos ja funciona en sis països i 30 ciutats (incloent-hi Seattle, a EUA).

Robots a les aules

La tecnologia també ha arribat a les aules, el sistema CODE@SG ensenya a més de 100.000 alumnes d’entre sis i 12 anys a programar. Els escolars compten amb professors amb més de 15 anys d’experiència escrivint codis, hardware divers (des del dron BB8 de Star Wars a ordinadors de butxaca i smartphones Android) i programaris específics d’ensenyament (Scratch a l’inici i Phyton en les fases finals). A les aules han arribat els robots Pepper i Nao, els dos formen part d’una iniciativa pilot en la qual el govern i la Universitat Tecnològica de Nanyang estan provant ajudants humanoides per “explorar l’ús de robots sociables en la infància a través dels jocs col·laboratius”, segons va explicar Yaacob Ibrahim, ministre de Comunicacions i Informació, a la premsa local.

 

 

Font: http://tecnologia.elpais.com/

Escriu un comentari

6 + 7 =