Aeroport de Dulles, Whashington

Emprenedoria i innovació

Aeroports intel·ligents

Els aeroports acostumen a ser ambients més aviat hostils per als seus usuaris. La perspectiva d’haver d’agafar un avió –i passar per tot el circuit previ de cues, grans distàncies i gestió del temps– genera tensió, fins i tot abans de posar els peus a la terminal. Això, pot esdevenir un element dissuasori si es disposa d’alternatives per arribar a la destinació desitjada.

I si en un futur no gaire llunyà l’aeroport millorés substancialment l’experiència de viatge per al passatger? Reorientar les terminals per convertir-les en espais que ens facilitin la vida, fent-les més accessibles, agradables i simples. L’ús de les noves tecnologies ho fa possible i ja són molts els aeroports que aposten pel concepte smart.

Les opcions són molt variades i n’hi ha que van més enllà, atrevint-se a invertir per convertir els aeroports en una mena de parcs temàtics.

Comoditat i accessibilitat

La geolocalització i les apps ja s’estan emprant en diversos aeroports. Ellondinenc Gatwick disposa de balises de localització que identifiquen els viatgers a través del seu smartphone i els indica com arribar a la porta d’embarcament, assenyalant els llocs per menjar i les botigues que hi trobarà de camí, i informant de possibles retards.

La idea és que la mateixa aplicació faci un seguiment a temps continu de la ubicació del viatger per dir-li on anar i ajudar-lo a gestionar millor el temps. Altres aeroports, com el de San Francisco, també s’apunten al carro de les balises –actualment en té 350 d’instal·lades– i està treballant en una aplicació digital amb indicacions auditives per a passatgers amb dificultats visuals.

Tornant al Regne Unit, un altre gadget prometedor són les etiquetes d’equipatge digitals. A finals del 2013 British Aiways començava a provar-les, presentant l’invent com la solució definitiva a les temudes pèrdues d’equipatge. A finals d’aquest any altres companyies aèries europees començaran a incorporar aquest tipus de dispositius.  Us imagineu poder seguir la pista de les maletes facturades en tot moment?

Seguretat

També en el camp de la seguretat les noves tecnologies introduiran canvis que serviran per agilitzar el pas pels controls de passatgers. Per exemple, l’aeroport de Dulles, prop de Washington, incorpora un sistema de reconeixement facial per identificar els usuaris. Però no és l’únic, altres països com Alemanya, Austràlia, Nova Zelanda, Portugal o el Regne Unit també fan servir sistemes de reconeixement facial que comparen la cara del passatger amb el passaport i li assignen una puntuació. Si la nota és prou elevada, l’agent de control de seguretat pot deixar-lo passar automàticament.

Pel que fa al passaport, en un futur no molt llunyà podria ser substituït per una targeta amb dades biomètriques, com les que incorporen ja alguns documents d’identificació nacional, per dificultar i evitar imitacions i falsificacions, facilitant així la identificació correcta dels seus titulars.

Robòtica

A l’aeroport de Düsseldorf hi ha robots que estacionen els cotxes dels passatgers. A través d’una grua-ganxo disposa els cotxes de la millor manera possible per després repartir-los segons el dia i el moment de retirada, donant prioritat als que s’hagin de recollir primer. Després d’un any operatius, han augmentat en un 32% la capacitat d’estacionament. A més, són de fiar; dels 40.000 cotxes que han desplaçat, només un ha sofert un petit bony.

També s’està estudiant com fer que els robots facturin les maletes i gestionin el sistema d’equipatge de l’aeroport, accelerant el procés de facturació i evitant possibles error humans.

Sostenibilitat

La innovació en l’àmbit dels aeroports smart també implica solucions que integrin arquitectura, eficiència energètica i sostenibilitat. Des dels materials emprats, fins a la concepció d’espais que respectin el medi ambient, cada detall compta.

L’aeroport de les illes Galápagos es considera l’aeroport més sostenible del món. El 80% de la infraestructura està construïda amb materials reciclats de l’antic aeroport i funciona exclusivament amb energia solar i eòlica. A més, destaca en eficiència energètica i disposa d’una planta dessalinitzadora.

L’Índia, un dels països amb més problemes de contaminació ambiental, inaugurava feia poc el primer aeroport alimentat exclusivament d’energia solar. El Cochin International Airport, situat a Nedumbassery, disposa de més de 48.000 panells solars ubicats sobre una superfície de 20 hectàrees de terres que no es feien servir. Aprofitant aquests terrenys per construir-hi una planta sonar, l’aeroport genera (i consumeix) 12 MW diaris d’energia neta.

Mèxic, Filipines, els Estats Units i alguns països europeus s’estan posant les piles per no quedar enrere en la carrera dels eco-aeroports.

Benvinguts a l’aeroport del futur.

 

Escriu un comentari

4 + 1 =