Corredor Mediterrani 2015

Gestió d'infraestructures, Logística

Accions per impulsar el Corredor Mediterrani

Un informe elaborat per FERRMED i EU Core Net Cities Platform recull les accions a fer perquè el Corredor Mediterrani estigui interoperable en 2 o 3 anys.

El document detalla les accions que consideren s’han de portar a terme immediatament, a curt, mig i llarg termini en el Corredor Mediterrani entre Torí i Almeria, incloent el ramal Barcelona -Lleida- Saragossa, per tal de subsanar els retards de la infraestructura i permetre que en 2 o 3 anys pugui estar plenament interoperable.

L’objectiu final que persegueixen els autors és reequilibrar gradualment els tràfics entre la carretera i el ferrocarril —el traçat costaner del Corredor a Espanya és la ruta de mercaderies més saturada—, reduint els costos socioeconòmics i millorant les condicions mediambientals. L’informe destaca que Espanya és on la xarxa presenta les majors dificultats pel diferent ample de via i el retard en la implementació de les infraestructures adequades en el tram costaner del Corredor.

A Catalunya, l’informe destaca els “problemes tècnics” en la connexió Barcelona- Perpinyà, el tram entre Castellbisbal i Martorell, en el qual els trens comparteixen vies amb alguns de Rodalies, i el de Tarragona i Vandellòs, on la connexió encara funciona amb via única.

  • En el tram Perpinyà-Barcelona, el document demana la implementació, a curt termini, de 4 carrils a la N-II a la província de Girona, aconseguir una nova línia d’alta velocitat totalment operacional i adaptar a l’ample de via internacional la línia convencional Vilamalla-Portbou.
  • A la zona de Barcelona, les accions a fer passarien per finalitzar l’enllaç entre les autopistes A-2 i B-30 i acabar la B-40, el nou accés ferroviari al Port de Barcelona, introduir l’ample de via internacional a la línia convencional Castellbisbal-Martorell, a la variant de Martorell, a la terminal de La Llagosta i les principals empreses de manufacturació i fer les connexions ferroviàries a l’Aeroport d’El Prat per ambdues línies convencionals i d’alta velocitat.
  • Per la seva banda, a la zona de Tarragona l’informe demana 4 carrils a la carretera N-340, ample de via internacional per a la línia convencional, l’estació urbana i el Port de Tarragona, una nova carretera a l’estació del Camp de Tarragona, la finalització de l’autopista A-27 i una nova línia ferroviària Camp de Tarragona-Vandellós, entre d’altres.

Així mateix, el document destaca la necessitat de realitzar les inversions en els trams on s’aconsegueixi un major impacte socioeconòmic. El lobby i la plataforma proposen un pla d’acció fins al 2024 i insisteixen en que una lliure competència real en el sector ferroviari és clau.

Entre les conclusions, destaca la necessitat de coordinar les obres i la gestió del Corredor. Per això, Ferrmed i la plataforma sol·liciten entre d’altres, el nomenament de subcoordinadors de Corredor a nivell d’estats membre per al desenvolupament de la infraestructura així com la creació d’observatoris de saturació ferroviària i de tendències de la demanda en los sectors clau del Corredor, un Comitè Internacional per a la promoció de noves rutes ferroviàries en el Corredor cap a o des de qualsevol destinació dins de la UE, i un organisme que coordini els solcs internacionals ferroviaris, particularment a les fronteres.

Per últim, l’informe constata l’impacte econòmic del Corredor Mediterrani que, en total, arribarà a 149.857 M€ en el període 2016-2045 —a l’Estat serà de 67.267 euros— mentre la taxa interna de retorn econòmic serà del 11%.

 Documents relacionats:

Retroenllaços per aquesta entrada

  1. Els reptes de la gestió multimodal de mercaderies

Escriu un comentari