Mobilitat

Tecnologia V2V i V2I, la conducció del futur

Els fabricants d’automòbils estan posant cada vegada més esforços en el desenvolupament de sistemes de comunicació automàtica entre vehicles (V2V) i entre vehicles i infraestructures (V2I). Tot i que encara només es troben en fase de proves i en entorns controlats, el futur llançament d’aquesta nova generació de cotxes i la implementació de les tecnologies de comunicació en les infraestructures i les senyals, provocaran un gran canvi en la conducció a la qual estem habituats.

L’objectiu del desenvolupament d’aquests sistemes és proporcionar al conductor una major informació a la carretera que li permeti evitar possibles col·lisions per manca d’atenció o l’efecte sorpresa, contribuint així a la seguretat viària tant de conductors com de vianants. Un vehicle dotat amb tecnologia V2V o V2I alertaria el conductor si detecta obstacles no previstos a la carretera, si hi ha algun vehicle avariat uns metres més endavant, si detecta l’asfalt glaçat o si s’aproxima un vehicle d’emergència al qual cal cedir el pas, per posar alguns exemples. Fins i tot podria arribar a agafar el control total de l’automòbil en determinades situacions com ara frenades sobtades o derrapades.

Tot i els avenços en la matèria, el llançament al mercat de vehicles dotats amb aquesta tecnologia no es vaticina gaire proper. Per al seu bon funcionament és necessari que les diferents marques de fabricants arribin a un acord per establir sistemes d’interacció que funcionin entre vehicles de qualsevol marca, i cal adaptar les infraestructures dotant-les de mecanismes de transmissió i recepció d’informació.

Un exemple molt interessant sobre autopistes intel·ligents és l’exercici creatiu que ha desenvolupat l’equip holandès de Studio Roosegaarde. Aprofiten les propietats de nous materials o els efectes físics que genera la circulació de vehicles, com pot ser el moviment de l’aire o la fricció amb l’asfalt, per proposar noves i innovadores eines de senyalització a les carreteres. Avui és tan sols una “concept highway”, pero algunes de les solucions que ens proposen semblen prou interessants i viables. Us convidem a veure aquest vídeo de l’agència de notícies britànica Reuters.

Smart Highway

Per altra banda, resta pendent abordar els possibles efectes negatius d’aquest canvi tecnològic, ja que el conductor estarà contínuament rebent alertes que poden arribar a distreure’l al volant i creant l’efecte contrari.

Font: Tecnocarreteras, Microsiervos, Studio Roosegaarde.

Escriu un comentari

9 + 9 =